Waarom en hoe wij The Markers bouwen - en jouw feedback daarin essentieel is

Iedere docent weet dat goede feedback een positief effect heeft op de ontwikkeling van studenten. Maar het geven en ontvangen van feedback organiseren is lastig. Je hebt weinig tijd en bovendien veel andere taken op je bordje. The Markers helpt je. Wij maken een platform waarmee het ontwikkelen en uitvoeren van een effectief feedbackproces voor docenten en studenten super simpel wordt.
Dat doen we niet alleen. Jij staat voor de klas en weet daardoor als geen ander wat er nodig is om je studenten vooruit te helpen. Daarom willen we The Markers graag verder ontwikkelen met jouw hulp. Zo zorgen we samen voor de best mogelijke feedback en daarmee een optimaal leerrendement voor je studenten. Heb je dus ideeën of tips? Laat het ons snel weten, dan gaan wij daarmee aan de slag!
Effectieve feedback? Focus op proces, niet op feedbackbericht
Effectieve feedback heeft minder te maken met de kwaliteit van de feedback, maar zit ‘m juist in de uitvoering van feedbackactiviteiten en de interacties die dan plaatsvinden tussen docent en studenten. Wil je feedback écht effectief inzetten? Dan kun je je beter focussen op het vormgeven van een goed feedbackproces dan dat je probeert om de perfecte feedback te geven. Deze nieuwe inzichten uit de literatuur hebben we verweven in ons nieuwe platform.
Wat wordt er onder een feedbackproces verstaan?
Feedback benaderen als een proces betekent dat er verschillende stapjes nodig zijn om de feedback effectief te maken. Wij noemen deze stapjes activiteiten. Wil je bijvoorbeeld peerfeedback toepassen in je lesprogramma, dan moeten studenten een opdracht maken (activiteit 1), er moet peerfeedback gegeven worden (activiteit 2) en er moet op gereflecteerd worden (activiteit 3). Deze drie activiteiten samen noemen wij een activiteitenset, in dit geval is dit de activiteitenset ‘Peerfeedback’. Het feedbackproces kun je verlengen door extra activiteiten/activiteitensets toe te voegen. Dit zorgt voor meer of betere feedback. Iedere stap helpt mee om de student richting de gestelde leerdoelen te helpen.
Hoe wij dit met ons platform ondersteunen
Met The Markers kun je een volledig feedbackproces ontwerpen op basis van verschillende activiteiten*. Vervolgens kun je dit uitvoeren met je studenten. Deze activiteiten verdelen we in drie categorieën:
- Activiteiten die ervoor zorgen dat studenten klaar zijn om met feedback te gaan werken. Feedback is alleen nuttig als een student weet wat de succescriteria inhouden of hoe succes eruit ziet. Activiteiten in deze fase richten zich op het inzichtelijk maken van het huidige kennisniveau en het bijbrengen van deze kennis. Zo wordt de feedback later in het proces effectiever. Activiteiten die hierbij horen zijn ‘voorkennis testen’ en ‘kwaliteitsbesef bijbrengen’.
- Activiteiten waarbij er feedback wordt gegeven. Dit zijn activiteiten waarbij een feedbackgever feedback geeft over gemaakt werk. De feedbackgever kan per activiteit verschillen. Dit kan bijvoorbeeld een docent zijn, maar ook een medestudent of de student zelf die zijn eigen werk evalueert.
- Activiteiten waarbij studenten aan de slag gaan met de feedback. Dit zijn activiteiten die zorgen voor de welbekende landingsplek. Hiermee spoor je studenten aan om de feedback actief te verwerken. Vergeet je deze activiteiten, dan verandert er weinig. Activiteiten die hierbij horen zijn reflecteren en het verbeteren van de opdracht naar aanleiding van de feedback.
*Let op: We zijn gestart met de activiteiten waarmee je ‘Peerfeedback’ en ‘Docentfeedback’ goed kan uitvoeren, de andere activiteiten volgen snel.
The Markers maakt het simpel om hiermee aan de slag te gaan. Er zijn vaste templates met activiteiten beschikbaar. Iedere activiteit pas je eenvoudig aan zodat deze perfect aansluit op je lesprogramma. Ook voor studenten maken wij het simpel om de activiteiten uit te voeren. De tool vertelt precies wat er per activiteit van ze verwacht wordt.
Waar wij samen met jou naartoe willen groeien
Ons doel is dat The Markers het meest volledige én eenvoudigst te gebruiken feedbackplatform ter wereld wordt. Dit doen we stap voor stap en samen met jou/de gebruikers van The Markers. In februari 2022 gaat de eerste versie van ons feedbackplatform live. In de maanden die volgen komen er steeds meer activiteiten beschikbaar en ontwikkelen we per activiteit meer mogelijkheden om deze toe te passen. Om samen met jou ervoor te zorgen dat studenten de best mogelijke feedback en een optimaal leerproces ervaren hebben we jouw hulp nodig. Jij bent docent en weet het beste hoe het er in de klas aan toe gaat. Jouw input is daarom cruciaal om de juiste functionaliteiten te ontwikkelen.
We waarderen het daarom enorm als jij jouw ideeën met ons deelt. Zo zorgen we samen voor feedback met het hoogste leerrendement!
-
Geschreven door Yori Högemann
Co-founder van The Markers -
Neem contact op met yori
06-41848477
yori@themarkers.nl