Milestone! The Markers hebben de eerste nakijkopdracht uitgevoerd

Na maanden van intensieve voorbereiding hebben we op 5 februari 2019 een belangrijke stap kunnen zetten in het avontuur van ‘The Markers’: we hebben de eerste nakijkopdracht binnengekregen om te corrigeren en te voorzien van kwalitatieve feedback. Marije Muller, docent Nederlands aan Het Stedelijk Lyceum in Enschede, wilde graag meewerken aan de pilot om te zien wat het werken met The Markers haar en haar leerlingen zou opleveren. De resultaten in het kort.
- Binnen 3 dagen 24 kwalitatieve feedback rapporten terug bij docent
- Concrete handvatten voor leerlingen en docent
- 80% tijdreductie ten opzichte van zelf uitvoeren
Lees snel verder hoe wij de eerste opdracht hebben uitgevoerd!
Hoe hebben we het aangepakt
We zijn van start gegaan met het nakijken van opdrachten binnen het vak Nederlands. Door te focussen op één vak gaan wij efficiënter te werk en kunnen we een hogere kwaliteit leveren. Vanwege de hoeveelheid nakijkwerk en het aantal leerlingen dat het vak volgt hebben we gekozen voor het vak Nederlands..
Voor een succesvolle pilot waren drie zaken van belang:
- Leraren die opdrachten uit willen laten voeren: We hebben in totaal 4 leraren Nederlands gevonden die toetsen door ons na willen laten kijken
- Het proces: Ons platform waar leraren met Markers worden gematcht is nog in ontwikkeling. Tijdens de pilots neemt het productteam de taak van het platform handmatig over. Op deze manier leren we snel welke essentiële features het product nodig heeft.
- Studenten Nederlands (Markers) die het werk nakijken: We hebben actief studenten benaderd. Hier werd erg enthousiast op gereageerd. Binnen twee weken hebben vier studenten zich bij ons aangesloten. Om de kwaliteit te waarborgen werken we samen met een supervisor (oud docent Nederlands) die de Markers helpt waar nodig.
Hoe hebben we nagekeken
De opdracht die door ons werd nagekeken was een grammaticatoets die afgenomen is in klas drie van het atheneum. De toetsen kwamen maandag 4 februari (de dag van de toets) aan het einde van de dag bij ons binnen. Om het nakijk proces goed te monitoren hebben we de toets na laten kijken bij ons op kantoor door twee verschillende Markers. Zo zagen we direct of er consistent nagekeken werd en of de Markers verschillen in het geven van feedback. Ook supervisor Yvonne was aanwezig om de Markers te begeleiden en te voorzien van praktische tips.

Wat heeft het opgeleverd
Zoals verwacht kostte deze eerste opdracht ons veel tijd. Het resultaat mocht er echter zijn. Op donderdag 6 februari leverden wij 24 kwalitatieve feedback rapporten aan bij Marije. Deze rapporten bestaan uit:
- Aantal punten behaald
- Totaal aantal te behalen punten
- Cijfer
- Aantal punten per opdracht
- Gemaakte fouten per opdracht
- Feedback bij gemaakte fouten
- Overall feedback over wat goed gaat/wat niet goed gaat
Naast deze individuele rapporten leverden wij Marije een klassen overview aan waarin de volgende onderwerpen aan bod kwamen:
- Overall resultaat toets
- Resultaat per opdracht
- Aandachtsgebieden klas
- Top 3 best presterende, minst presterende leerlingen
Hoe reageerden de docent en de leerlingen
Naast het uitvoeren van de opdracht zelf is het verzamelen van feedback van de docent en de leerlingen essentieel voor het succes van The Markers. Wij evalueren het opgeleverde werk op onze 5 merkbeloften middels een mini survey:
- Een rapportcijfer van 8 of hoger over het geleverde nakijkwerk
- 80% minder tijd dat de leraar besteed per nakijk opdracht
- Inzicht in aandachtsgebieden over de gehele klas (wat gaat goed/niet goed)
- Kwalitatieve feedback voorbij het cijfer
- Beter presterende leerlingen
De feedback van Marije en haar klas was fantastisch. Allen waren zeer onder de indruk van het werk, Marije was blij met de tijdswinst en gaf de eerste opdracht een 8. Leerlingen waren blij met de kwalitatieve feedback en gaven aan nu goed te weten waar ze zich op moeten verbeteren. Wel moesten zij eraan wennen dat de feedback in een apart rapport werd gegeven en niet direct op het toetsblad.
“Best spannend om het nakijkwerk uit handen te geven, maar het resultaat mag er zijn! De feedbackrapporten zijn persoonlijk en professioneel, daar kunnen mijn leerlingen wat mee! Het klassenoverzicht is een mooie weergave van de sterkte- en zwaktepunten met betrekking tot de stofbeheersing.” - Marije Muller, 2019
Wat hebben wij geleerd
De eerste opdracht gaf ons een schat aan informatie. Onze top learnings worden hieronder weergegeven.
Wat gaan we behouden:
- De kwalitatieve feedback aan het eind van het rapport met zowel een blok ‘wat gaat goed’ als ‘wat kan beter’ zal terugkomen en zelfs uitgebreid worden
- De klassen overview met feedback voor de leraar over aandachtspunten van de klas
- De persoonlijke touch in de feedback zodat leerlingen zich aangesproken voelen
Wat gaan we anders doen:
- De feedback per antwoord zal niet meer terugkomen. Dit is te tijdsintensief en voor de leerling minder relevant
- De Markers zullen vooraf scherper gaan bepalen wat zij als goed of als niet goed gaan rekenen. Zo ontstaat er per toets minder twijfel waardoor er meer snelheid gemaakt kan worden
Wij kijken met veel plezier uit naar de volgende opdrachten waar wij weer veel van zullen gaan leren. We willen via deze weg Marije nogmaals hartelijk danken voor haar vertrouwen in onze organisatie. Door dit soort vooruitstrevende docenten kunnen wij het verschil gaan maken.
-
Geschreven door Yori Högemann
Co-founder van The Markers -
Neem contact op met yori
06-41848477
yori@themarkers.nl