Ik kan een nieuwsbericht schrijven

Met het schrijven van een nieuwsbericht leren leerlingen om een informerende tekst te schrijven voor een onbekend publiek. Een ideale opdracht om met verschillende feedbackactiviteiten naar het eindproduct toe te werken. In dit proces wordt er algemene docentfeedback en peerfeedback gegeven. Bij de laatste feedbackronde mogen de leerlingen zelf hun feedbackvragen formuleren. Dit zorgt voor beter op de leerling afgestemde en dus bruikbare feedback!

In de verschillende activiteiten van dit feedbackproces geeft Hilly veel tips om zoveel mogelijk uit het feedbackproces te halen.

De verschillende activiteiten

Het feedbackproces kan in 3 tot 4 weken afgerond worden, je kan het feedbackproces altijd inkorten of uitbreiden nadat je het geselecteerd hebt.

Versie 1. Nieuwsbericht (algemene docentfeedback)

  • Schrijf een nieuwsbericht en lever in
  • Geef feedback aan je leerlingen
  • Reflecteer op jouw feedback

Versie 2. Nieuwsbericht (peerfeedback)

  • Verbeter je werk
  • Geef feedback aan elkaar
  • Reflecteer op jouw feedback

Versie 3. Nieuwsbericht (docentfeedback)

  • Verbeter je werk
  • Geef feedback aan je leerlingen
  • Reflecteer op jouw feedback

Hilly Drok

Docent Nederlands en trainer Toetsrevolutie

Hilly Drok is trainer en adviseur bij Toetsrevolutie. Ze is ook auteur van verschillende blogs over formatief handelen en feedback, die te vinden zijn op www.toetsrevolutie.nl. Daarnaast is zij docent Nederlands in het voortgezet onderwijs. Sinds haar master Professioneel Meesterschap houdt zij zich als teacher leader bezig met de implementatie van formatief handelen en onderwijsontwerp in de school waar ze werkt.

Deel dit feedbackproces

Duidelijke leerdoelen
Kopieer link feedbackproces