Ik kan een betoog schrijven

Eén van de leukste maar ook meest complexe opdrachten is het schrijven van een betoog. Dit feedbackproces helpt jou en je leerlingen om gefaseerd naar een goed betoog toe te werken. Op de verschillende versies die de leerlingen inleveren wordt peerfeedback, zelffeedback en docentfeedback gegeven. Hierbij staan de schrijfstijl en de structuur van de tekst centraal. Bij de laatste feedbackronde mogen de leerlingen zelf hun feedbackvragen aan jou formuleren. Dit zorgt voor beter op de leerling afgestemde en dus bruikbare feedback!

De verschillende activiteiten

Het feedbackproces kan in 4 tot 6 weken afgerond worden, je kan het feedbackproces altijd inkorten of uitbreiden nadat je het geselecteerd hebt.

Versie 1. Schrijf een betoog (peerfeedback)

  • Schrijf je eerste versie en lever je werk in
  • Geef feedback aan elkaar
  • Reflecteer op jouw feedback

Versie 2. Schrijf een betoog (peer- en zelffeedback)

  • Verbeter je werk
  • Geef feedback aan elkaar
  • Geef feedback aan jezelf
  • Reflecteer op jouw feedback

Versie 3. Schrijf een betoog (docentfeedback)

  • Verbeter je werk
  • Geef feedback aan je leerlingen
  • Reflecteer op jouw feedback

Versie 4. Eindproduct


Hilly Drok

Docent Nederlands en trainer Toetsrevolutie

Hilly Drok is trainer en adviseur bij Toetsrevolutie. Ze is ook auteur van verschillende blogs over formatief handelen en feedback, die te vinden zijn op www.toetsrevolutie.nl. Daarnaast is zij docent Nederlands in het voortgezet onderwijs. Sinds haar master Professioneel Meesterschap houdt zij zich als teacher leader bezig met de implementatie van formatief handelen en onderwijsontwerp in de school waar ze werkt.

Deel dit feedbackproces

Duidelijke leerdoelen
Kopieer link feedbackproces