Nieuw platform (1/3): Hoe creëer je een feedbackproces in The Markers

In deze how-to laat ik aan de hand van een voorbeeld zien hoe je een feedbackproces kan opstellen in het platform van The Markers. Handig om te gebruiken voor inspiratie of als voorbeeld wanneer je zelf aan de slag gaat met het maken van je eerste feedbackproces.
Voor wat voor opdrachten of leerdoelen is een feedbackproces geschikt?
Natuurlijk is werken met feedback erg waardevol voor studenten. Maar dat betekent niet dat je voor ieder leerdoel een feedbackproces moet optuigen. Om feedback effectief in te zetten, moet er namelijk voldoende onderwijstijd beschikbaar zijn. Wij raden je daarom aan om een feedbackproces in te zetten voor grote opdrachten of bij het aanleren van belangrijke vaardigheden van jouw vak. Een betoog schrijven, een onderzoeksverslag maken of het aanleren van redeneervaardigheden lenen zich hier bijvoorbeeld goed voor.
Een feedbackproces creëren met The Markers
Ik wil de komende weken gaan werken aan schrijfvaardigheid van mijn studenten, we gaan een betoog schrijven. Zo ga ik te werk:
Ik start met het ontwerpen van het feedbackproces. Dit doe ik eenvoudig in het platform. Ik log in en klik op ‘creëer feedbackproces’. Vervolgens selecteer ik een template met daarin alle feedbackactiviteiten die ik nodig heb om het feedbackproces goed te doorlopen. Mijn studenten starten met peerfeedback geven. Daarna mogen ze aan de hand van de feedback een verbeterde versie inleveren waarop ik feedback geef. Ik selecteer daarom het template Peer- en docentfeedback.

Alle activiteiten staan nu links in beeld. Per activiteit stel ik in wanneer studenten de activiteit moeten afronden en pas ik waar nodig wat instructies aan.

Bij de activiteit ‘feedback geven aan elkaar’ en ‘geef feedback aan je studenten’ kan ik mijn rubric aanpassen. In de eerste weken van de periode heb ik samen met de klas succescriteria opgesteld. Deze plaats ik in de feedbackrubric zodat studenten feedback krijgen over de succescriteria

Ik ben nu klaar met het instellen van de activiteiten. Tijd om deelnemers uit te nodigen.

Ik nodig mijn studenten uit via de aanmeldlink. Ik zet de link in Microsoft Teams, studenten klikken erop en kunnen met de feedbackactiviteiten aan de slag. In The Markers zie ik direct wie zich al heeft aangemeld. Nu is het wachten op de eerste resultaten!
Lees hier hoe je studenten door het feedbackproces heenlopen.
-
Geschreven door Yori Högemann
Co-founder van The Markers -
Neem contact op met yori
06-41848477
yori@themarkers.nl