Betere feedback geven in minder tijd? Zo doe je dat!

Feedback geven geldt als één van de zaken die het meeste invloed heeft op het presteren van studenten. Maar feedback geven is niet zo makkelijk als het lijkt en het kan behoorlijk wat tijd kosten. Kortom, hoe geef je betere feedback in minder tijd?
Ik begin gelijk met het schetsen van een situatie die jij als docent ongetwijfeld herkent: de student levert een opdracht in en jij bekijkt zijn werk en geeft feedback op zaken waar je nog verbeterpunten ziet. Als het een grote opdracht is, kost dit je veel tijd. Het zal niet de eerste en waarschijnlijk ook niet de laatste zondagmiddag zijn die je opoffert om je studenten écht goede feedback te geven. Maar je doet het graag, want je weet hoe belangrijk goede feedback is voor de ontwikkeling van je studenten.
Als je klaar bent met nakijken, stuur je de opdracht terug naar de student. Inclusief feedback waarbij je heel specifiek hebt toegelicht wat de student nog moet verbeteren en op welke manier hij dit moet doen...
Beperk je tot de top 3
Stel jezelf eens de volgende vraag: wordt de student er echt beter van als hij klakkeloos al jouw feedback kan verwerken in zijn verslag? Niet echt. Toch? Hij is niet zelf opnieuw zijn verslag ingedoken om te kijken waar jouw feedback nog meer op toe te passen is. Want dat heb jij immers netjes per punt aangegeven.
Hier wringt nou precies de schoen. Want hoewel het voor de student hartstikke fijn is dat hij precies voorgekauwd krijgt waar de fouten zitten, leert hij er weinig tot niets van. Bovendien kost het jou veel tijd om die fouten op te sporen en er feedback op te geven.
Focus je daarom op datgene wat voor dit verslag écht belangrijk is (gebruik hierbij leerdoelen en succescriteria). Daarbij kun je aanhouden dat je maximaal drie opmerkingen geeft: een top drie van belangrijkste verbeterpunten. Hiermee nodig je de student uit om zijn verslag nog eens na te lopen en te checken op welke punten hij jouw feedback verder nog kan verwerken.
In het feedbackmodel dat je gebruikt kun je dit verwerken door het heel klein te maken met drie generieke vragen:
- Wat is je algehele indruk van het stuk?
- Wat gaat er goed?
- Wat kan er beter?
De beste tips om aan de slag te gaan met feedback direct in je mailbox?
Meld je aan voor onze nieuwsbrief. Je krijgt dan van ons elke maand een mailtje met concrete tips voor meer feedbackgedreven onderwijs.
Een moeilijk onderwerp klassikaal bespreken
Ben je verslagen aan het nakijken en merk je dat je veel dezelfde feedback aan het geven bent? Dan kan het heel goed zijn dat je studenten de stof nog niet zo goed begrijpen. In zo’n geval is het een stuk efficiënter om nog eens een (deel van een) klassikale les aan dit onderwerp te wijden, dan om iedere student afzonderlijk ongeveer dezelfde feedback te geven. Vertel je studenten van tevoren dat je dit onderwerp nogmaals op de agenda zet omdat je merkt dat veel van hen het nog onvoldoende beheersen. Nodig ze vervolgens actief uit om na de les hun verslag nog eens door te nemen op dit onderwerp om te zien hoe zij deze feedback kunnen toepassen.
Gebruik peerfeedback
Als je merkt dat je geneigd bent om te veel feedback te geven en je jezelf zo onnodig veel werk op de hals haalt, kan het ook goed werken om peerfeedback eens uit te proberen. Bij peerfeedback laat je het werk van studenten nakijken door medestudenten.
Wat zijn de voordelen van peerfeedback? En met welke aandachtspunten moet je rekening houden? Lees alles over peerfeedback in deze blog.
Dit kan een nuttig experiment voor jou zijn, omdat jij hiermee je studenten helpt om zelf kritisch te kijken naar de feedback die ze krijgen. Waar ze jouw feedback misschien klakkeloos voor waar aannemen en jouw verbeteringen overnemen, zullen ze de feedback die ze van medestudenten krijgen waarschijnlijk een stuk kritischer beoordelen voordat ze het overnemen. En daarmee leren ze dus wél iets van de feedback die ze ontvangen.
Een bijkomend voordeel is dat studenten tegelijkertijd óók leren van feedback geven. Hierdoor kunnen ze bijvoorbeeld beter reflecteren op de feedback die ze van hun peers krijgen.
Doe de ‘nuttige feedback check’
Twijfel je of de feedback die je geeft écht nuttig en actiegericht is? Doe een snelle check en stel jezelf altijd deze twee vragen voordat je jouw feedback teruggeeft aan je studenten:
1. Helpt deze feedback mijn studenten om te reflecteren op hun eigen werk?
2. Kunnen mijn studenten ook direct iets doen met deze feedback?
Als jouw feedback studenten helpt om te reflecteren op de kwaliteit van hun eigen werk, dan help je hen daar vooral op de lange termijn mee. Het is eerst misschien even wennen voor je studenten dat ze hun verbeteringen niet meer exact voorgekauwd krijgen. Maar op de lange termijn zijn ze ongetwijfeld blij met deze vaardigheden, die ze ook nog eens veel breder kunnen inzetten dan alleen voor jouw vak.
-
Geschreven door Yori Högemann
Co-founder van The Markers -
Neem contact op met yori
06-41848477
yori@themarkers.nl